Η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη, τα πρώτα βήματα και ο κλάδος των εταιρειών.
Η πρόοδος μας συμπαρασύρει, αλλά εμείς συνεχώς αναδυόμαστε από αυτήν, για να μη χάσουμε εντελώς την επαφή με την πραγματικότητα, για να μη γίνουμε εντελώς προοδευτικοί, παρανοϊκοί.
Vilém Flusser, η Γραφή
Καθώς εκτυλίσσεται το Σαφάρι της Τεχνητής Νοημοσύνης, εγείρονται ερωτήματα που χρειάζονται απαντήσεις. Σημειώνω εδώ ότι ανοίγω διάλογο κυρίως για το πεδίο που έχει ονομαστεί παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη (generative Ai) το οποίο έχει αναδυθεί σχετικά πρόσφατα. Μετά τη έκρηξη που συντελέστηκε με το άνοιγμα στην αγορά του ChatGPT, διαφορετικοί τομείς της κοινωνίας εργάζονται προκειμένου να δοκιμάσουν και να ενσωματώσουν τη αλλαγή, ενώ παράλληλα αναπτύσσουν διάλογο για τα πιθανά σκοτεινά σημεία που ενέχει αυτή η έκβαση της πορείας της τεχνολογίας. Καθώς κάθε άνθρωπος, η σύγχρονη γυναίκα δέχεται επιπτώσεις από το φαινόμενο, επιλέγω λοιπόν να καταπιαστώ με αυτό δίνοντας κάποια από τα στοιχεία που αποκόμισα από προσωπική έρευνα και εμπειρία με όσο πιο απλό τρόπο είναι εφικτό αυτό να συντελεστεί.
Ένα αινιγματικό ταξίδι στην αρχή του
Σε ένα στοιχείο φαίνεται να συγκλίνουν τα δεδομένα που παραδίδονται σχετικά με την παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη στους τομείς στην κοινωνία, είναι σε πολύ αρχικό στάδιο της πρακτικής εφαρμογής της. Στο κείμενο αυτό εστιάζω κυρίως σε δεδομένα που βρίσκονται σε άρθρο του Economist, σχετικά με την παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη και το βαθμό ενσωμάτωσης της στην αγορά. Έχω αναφέρει σε προηγούμενο post, ότι στην Αμερική οι εταιρείες δαπανούν, κατά μέσο όρο, περίπου το 8% του προυπολογισμού τους για την τεχνολογία σε αντιπαραβολή προς τον τομέα της εκπαίδευσης, που διαθέτει 2%-5% του προϋπολογισμού για τον κλάδο της τεχνολογίας.
Με τις πρόσφατες εξελίξεις στον κλάδο της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης, η εταιρεία Nvidia, η οποία σχεδιάζει τσιπ που χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση και τη λειτουργία μοντέλων όπως το gpt-4, ανέφερε τα αποτελέσματα του τέταρτου τριμήνου, εκτοξεύοντας την αξία της στην αγορά στα 2 τρισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τον Economist.
Η ai mania, κατά το ίδιο άρθρο, αύξησε επίσης τις τιμές των μετοχών άλλων τεχνολογικών κολοσσών, συμπεριλαμβανομένης της Alphabet (η εταιρική μητρική εταιρεία της Google), της Amazon και της Microsoft, οι οποίοι ξοδεύουν πολλά για την ανάπτυξη της τεχνολογίας.
Οι πωλήσεις ωστόσο, φαίνεται ότι παραμένουν ακόμα σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Τον περασμένο χρόνο, η τεχνητή νοημοσύνη αντιπροσώπευε μόνο το ένα πέμπτο περίπου της αύξησης των εσόδων στο Azure, το τμήμα cloud-computing της Microsoft και τις σχετικές υπηρεσίες. Η Alphabet και η Amazon δεν αποκαλύπτουν τις πωλήσεις τους, αλλά οι αναλυτές υποπτεύονται ότι είναι χαμηλότερες από αυτές της Microsoft.
Χρειάζεται ακόμα χρόνος
Ένα μάθημα από προηγούμενες τεχνολογικές καινοτομίες είναι ότι, σε επίπεδο οικονομίας, χρειάζονται χρόνια για να αποδώσουν. Ο μέσος εργαζόμενος στη μέση επιχείρηση χρειάζεται χρόνο για να συνηθίσει σε νέους τρόπους εργασίας. Τα κέρδη παραγωγικότητας από τον προσωπικό υπολογιστή ήρθαν τουλάχιστον μια δεκαετία αφότου έγινε ευρέως διαθέσιμος.
Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα της Boston Consulting Group (BCG), η πλειονότητα των στελεχών είπε ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια για να «ξεπεραστεί η διαφημιστική εκστρατεία» γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη.
Κλάδοι στους οποίους εφαρμόζεται
Ορισμένοι από τους κλάδους που έχει βρει εφαρμογή, σύμφωνα με το άρθρο του Economist, είναι αυτοί των δικηγόρων, των επενδυτικών τραπεζών, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των καλλυντικών. Συγκεκριμένα παραδείγματα εταιρειών αναφέρονται σε σχέση με τους τρόπους που έχουν ενσωματώσει την παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη στις λειτουργίες τους.
Δικηγόροι: Οι δικηγόροι φαίνεται ότι ήταν από τους πρώτους που υιοθέτησαν. Η Allen & Overy, μια μεγάλη δικηγορική εταιρεία, συνεργάστηκε με τη Harvey, μια startup, για να αναπτύξει ένα σύστημα που χρησιμοποιούν οι δικηγόροι της για να βοηθήσουν σε στοιχεία από την επιμέλεια έως την ανάλυση συμβάσεων.
Επενδυτικές Τράπεζες: Οι επενδυτικές τράπεζες χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για να αυτοματοποιήσουν μέρος της ερευνητικής τους διαδικασίας.
Μέσα κοινωνικής δικτύωσης: Η Pinterest, εταιρεία μέσων κοινωνικής δικτύωσης, λέει ότι βελτίωσε τη συνάφεια των αποτελεσμάτων αναζήτησης των χρηστών κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες χάρη στην παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη. Σε πρόσφατη κλήση κερδών, ο CEO της Pinterest, Bill Ready, είπε ότι τα νέα μοντέλα ήταν 100 φορές μεγαλύτερα από αυτά που χρησιμοποιούσε προηγουμένως η εταιρεία.
Εταιρεία Καλλυντικών: Η L’Oréal, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες καλλυντικών στον κόσμο, έχει τραβήξει τα βλέμματα των επενδυτών καθώς βελτιώνει την Betiq, ένα εσωτερικό εργαλείο μέτρησης και να βελτιώσει τη διαφήμιση και την προώθηση της εταιρείας. Η L’Oréal ισχυρίζεται ότι η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη (generative ai) δημιουργεί ήδη «αυξήσεις παραγωγικότητας έως και 10-15% για ορισμένες από τις επωνυμίες μας που το έχουν αναπτύξει».
Ανθρώπινη Συμβολή στην εφαρμογή
Αναφορά της Accenture λέει ότι o αντίκτυπος της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης στο χώρο εργασίας θα εξαρτηθεί από τον τρόπο εφαρμογής της και τους τρόπους που ρυθμίζεται και ενσωματώνεται σε διάφορες βιομηχανίες και οργανισμούς.
Σε online webinar που διοργανώθηκε από το King’s College London με συμμετοχή επιστημόνων για να αναπτυχθεί εποικοδομητικός διάλογος σχετικά με ζητήματα που αφορούν στην παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη και την ηθική, οι συμμετέχοντες μίλησαν για εκφάνσεις που μπορεί να έχει σε κλάδους όπως: η πληροφορική, η νομική και η φιλοσοφία. Στο πάνελ συμμετείχαν: Co-Chair Professor Steven Connor, Professor of Living Well with Technology in Faculty of Arts & Humanities; Co-Chair Professor Marion Thain, Executive Dean of the Faculty of Arts & Humanities, Professor of Culture & Technology; Dr Kate Devlin, Reader in Artificial Intelligence & Society in the Department of Digital Humanities; Professor Mateja Durovic: Professor of Law and Technology at the Dickson Poon School of Law; Director of the Centre for Digital Law; Co-Director of the Centre of Technology, Ethics, Law and Society at King’s; Dr Sanjay Modgil: Reader in Artificial Intelligence, Department of Informatics; visiting Professor at the Department of Philosophy, University of Milan. Η Dr Kate Devlin εισήγαγε τη διάσταση ότι η τεχνητή νοημοσύνη δημιουργείται από επιτελεία στα οποία συμμετέχουν πολλοί άνθρωποι και σχετικό ανθρώπινο δυναμικό που καλύπτει πολυάριθμες ειδικότητες εργασίας. Ο Καθηγητής Mateja Durovic, ανέφερε ότι πρόκειται για ένα στοιχείο που εγείρει ζητήματα και προκλήσεις για τον κλάδο της νομικής και της νομοθεσίας, αλλά και για την κατάρτιση αποτελεσματικών πλαισίων για την εύρυθμη εφαρμογή της στην κοινωνία. O Dr Sanjay Modgil, επεσήμανε ότι μια οπτική που θέλει να εισάγει στο πεδίο του διαλόγου για την τεχνητή νοημοσύνη είναι ότι ένα χαρακτηριστικό που έχουν τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης είναι η έλλειψη καρδιάς.
Η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη είναι εδώ, πεδίο ανοιχτό μαζικά πλέον για τον σύγχρονο άνθρωπο. Οι δυνατότητες, οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις που προσφέρονται είναι πολλές με αποτέλεσμα να χρειάζεται κάθε άνθρωπος να καταρτίσει τον προσωπικό του χάρτη για τη χρήση της. Καθώς η έρευνα και η εφαρμογή της γιγαντώνεται, τα ζητήματα και οι προκλήσεις είναι εκεί προκειμένου οι άνθρωποι να αναπτύξουν μια υγιή σχέση μαζί της, επωφελούμενοι από το θετικό της φορτίο. Σε κάθε περίπτωση, η γνώση και ο διάλογος δρομολογούν μια όσο γίνεται πιο εποικοδομητική χρήση της.
Επικοινωνείς μαζί μου: https://feminines.gr/contact/